Dicht de kloof tussen marketing en verkoop!
Ik herinner het me nog goed, op een feestje, zo’n twintig jaar geleden. Eén van de vrouwelijke gasten vroeg me wat ik deed, waarop ik vertelde dat ik marketeer was. ‘Marketeer… dat is zo’n wassen neus baan, toch?’ Huh, dacht ik, wassen neus? Uiteraard ging ik er vol tegenin. Pas later begreep ik precies waar haar mening (of was het frustratie?) vandaan gekomen moet zijn.
Ivoren torentje
De afdeling marketing van een bedrijf wordt in veel bedrijven gezien als een ivoren torentje. Het ‘creatief centrum’ van de onderneming. De plek waar alle ideeën om de doelgroep te bekoren vandaan komen. Of in elk geval de plek waar ze vandaan hóren te komen. Want of dat nou werkelijk zo is, dat wordt nog weleens betwijfeld. Niet zelden weet de rest van het bedrijf amper wat er nu precies gedaan wordt, daar in dat torentje. Er komt af en toe wel een flyer voorbij, of een post op social media. Maar waar die afdeling nou verder haar tijd mee verdrijft… who knows? De oorzaak: er is weinig samenwerking met de verkoopafdeling en de plannen worden summier of te laat over de bühne gebracht. Het zal niet voor het eerst zijn dat een verkoper van een klant moet vernemen dat er een actieprijs van toepassing is. Dat alles leidt natuurlijk tot onbegrip.
Wat werkt nou écht?
Bovendien bestaat er nog een gevaar van het ivoren torentje. Namelijk dat je als marketingafdeling van alles verzint wat maar ‘een beetje’ werkt. Zonde van de investering! Ga als marketeer gewoon eens langs op de afdeling verkoop en vraag aan iemand “wat zou jij nodig hebben om meer te kunnen verkopen?” Luister, schrijf het op en bedenk een hulpmiddel dat écht ondersteunend is. Zo ontwikkelde ik ooit een tool voor de afdeling verkoop om het break-even point te berekenen waarop het voor onze klanten voordeliger werd om van een inkjetmachine op een lasermachine over te stappen. En dat werkte, want het werd ineens eenvoudig om de klant over de streep te halen, met aantoonbare waardes, aangepast op de exacte situatie van de klant.
Durf te vragen
Houd het dus niet bij jezelf, omdat je misschien denkt dat jij als marketeer degene bent die de plannen moet maken en uitvoeren. Durf te vragen, stap af op degene die het dichtst bij de klant staat. Wat speelt er? Welke barricades komt een verkoper of accountmanager tegen? Wat kan daaraan gedaan worden?
Op de werkvloer
Vraag het gewoon op de werkvloer. Tussen klantcontactmomenten door, dichtbij de bron. Ik durf er een wedje op te leggen dat je juist dan de vinger op de zere plek kan leggen. Wacht niet op dat maandelijks overleg en plan er ook geen vergadering voor in. Juist door het op de werkvloer of bij de koffiemachine te vragen krijg je een authentiek antwoord.
Doen
Heb je een oplossing bedacht voor wat je op de verkoopafdeling hebt gehoord? Koppel die dan terug. Sluit de tool of actie goed aan? Zorg dan voor de uitvoering. Heb je daarbij hulp nodig? Ik help je graag bij het concreet maken van je communicatie-ideeën.
Succes en misschien tot snel!
Monique Neven
Haal samen met Aliqua meer uit je business! Bel 06 171 064 68 voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.