Feel tell sell - Voel jij je product?
Wil je meer verkopen op een makkelijke, vanzelfsprekende manier? In dit artikel zal ik je vertellen hoe je dat kunt doen. Al meer dan twintig jaar houd ik me bezig met verkoop en marketing. In de loop der jaren heb ik niet alleen zelf vele producten en diensten verkocht, ik heb ook veel verkopers en accountmanagers getraind en geanalyseerd. Zo ontdekte ik het essentiële verschil tussen de verkoper zonder succes en de verkoper met succes. Dit verschil heeft alles te doen met het voelen van je product.
Als groot voorstander van een goede ondersteuning van verkoopafdelingen, ontwikkelde ik het FEEL TELL SELL concept. Wanneer je je product echt voelt (FEEL), pas dan kun je er goed over vertellen (TELL). Kun je goed vertellen over je product, dan kun je het gemakkelijk verkopen (SELL).
Feel
Je product of dienst voelen betekent onder andere dat je kennis hebt van wat het kan en welke voordelen het biedt. Men kan je er alles over vragen, jij weet het antwoord. Daardoor voel je je zelfverzekerd als je naar een klant gaat en je weet al voor je binnenstapt precies welke voordelen jouw product of dienst je klant zal bieden. In de wetenschap dat je je klant een groot plezier doet, ga je het verkoopgesprek aan.
Tell
Omdat je je product goed kent, kun je je klanten er alles over vertellen en ben je een prettige gesprekspartner. Je luistert goed naar de behoefte van de klant en voorziet hem van de juiste informatie. Door jouw enthousiaste uitstraling en kennis van zaken voelt de klant zich op zijn gemak. De voordelen zijn hem duidelijk en eigenlijk kan hij zich een leven zonder jouw product al niet meer voorstellen. Je bent klaar voor de laatste etappe.
Sell
De weg naar je opdracht is geplaveid. Nu is het een kwestie van vragen om de order. De meeste verkopers beheersen de technieken die je kunt toepassen om een opdracht af te sluiten uitstekend, maar volledigheidshalve noem ik een paar vragen die je nu kunt stellen: “Zal ik de opdracht voor u noteren?”, “Zal ik zorgen dat u het volgende week in huis heeft?” of “Heeft u het liefst de witte of de blauwe?” Gewoon doen, succes verzekerd!
Wil je meer weten over dit concept en hoe je dit in jouw bedrijf kunt toepassen? Stuur dan een mail naar info@aliquamarketing.nl of bel 06 171 064 68.
Monique Neven