Aliqua, specialist in communicatie

T 06 171 064 68

 

Creativiteit en de rol van zelfvertrouwen


 

Hoe presteer je creatief gezien het best? Wat is ervoor nodig, welke randvoorwaarden kan je scheppen om je creativiteit een boost te geven? Vaak wordt in artikelen en boeken over dit onderwerp de nadruk gelegd op de invloed van zelfvertrouwen. En daar ben ik het mee eens, want zo’n beetje voorwaarde nummer één om tot iets nieuws of geweldigs te komen, is volgens mij dat je er vertrouwen in hebt dat je het kan. Zoals Arnold Schwarzenegger in de commercials voor Parkside zegt “you got this”.

 

Maar ja… dan moet je soms wel even af van die allergrootste criticaster: jijzelf. Want het werkt simpelweg niet als je met iets bezig bent als een marketingcampagne of wervende tekst en je hoort in je hoofd iemand roepen ‘dit lukt niet, waar ben je nou mee bezig, dit duurt veel te lang, etc etc’. Vaak herinner je jezelf dan aan die keer dat je ergens ook enorm veel tijd in stak voor het goed was. Of die keer dat iemand jouw werk afkraakte. Of die keer dat…. (vul maar in). Bewijs geleverd, dit gaat je niet lukken.

 

Denk in dit soort situaties dan eens aan de slogan ‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’. Want of iets vroeger nou wél of niet goed ging, dat zegt niets over hoe het nú zal gaan. Laat het dus gaan. Koppel de situatie van toen los van die van nu. Neem de tijd en ga ervan uit dat het goed komt.

 

Humor helpt trouwens ook, vooral om de boel luchtig te houden. Persoonlijk noem ik mijn inner criticus bijvoorbeeld Cruella de Vil. Door haar die naam te geven, neem ik het commentaar in mijn hoofd een stuk minder serieus en kan ik me focussen op mijn werk.

 

Pas geleden hoorde ik een journalist een Olympisch zwemmer interviewen. Ze had meen ik goud gewonnen, of in elk geval een medaille. De journalist vroeg haar waar ze allemaal op had gelet tijdens de wedstrijd (zoals concurrerende zwemmers die dichterbij kwamen) en wat ze tijdens de race allemaal had gedacht. Helemaal niks, was haar antwoord, ze was alleen maar bezig met zo hard mogelijk zwemmen. Dat dus. Soms moet je niet denken, maar doen.

 

Elke creatieveling worstelt weleens. En daaruit ontstaan dan juist de meest creatieve oplossingen, de mooiste ontwerpen, het beste marketingplan. Passie is lijden. Een lijdensweg is soms nodig om tot exceptioneel goede dingen te komen. Houd vertrouwen in jezelf en in het proces.

 

Cruella heeft zich al jaren niet meer durven te vertonen. En als ze soms tóch - heel even maar - haar scherpe tong gebruikt, dan lach ik haar uit: ha, Cruella, ben je er weer?

 

Monique Neven

 

Meer weten? Bel 06 171 064 68 voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.